Anak Muda dari VOA-Islam

Friday, December 18, 2009

I Panel Penulis Itmam


Namanya Rojul Ala Khot. Itulah yang tertulis pada kad namanya. Namun begitu, dia lebih mesra dipanggil Iwan. Umurnya sudah mencecah 29 tahun. Penampilan luarnya ialah seorang anak muda yang tampan, bersemangat dan menguasai ilmu internet yang sangat mendalam.

Pada kad namanya tertulis jawatannya sebagai Chief Internet Officer, maknanya Ketua Pegawai Internet. Pada masa yang sama Iwan juga seorang wartawan portal berita internet www.voa-islam.com. VOA itu singkatan dari perkataan Voice of Al-Islam.

Iwan telah meninggal jauh kerjaya lamanya sebagai artis grafik iklan. Kesedaran baru yang muncul dari sudut hatinya mendorong dia dan beberapa kawan sebayanya mempelopori berita dunia Islam dalam bentuk media baru, dipanggil internet.

Setelah berjaya dalam pemberitaan dunia Islam dalam Bahasa Indonesia, Iwan dan kawan-kawannya mahu melebarkan pemberitaan itu ke dalam Bahasa Malaysia, Inggeris dan Arab.

Jaringan berita pula diperluaskan skop yang meliputi seluruh negara dalam kawasan Asia Tenggara.

Kehadiran Iwan di Yayasan Itmam ialah untuk meminta kerjasama menyalurkan maklumat berita untuk Bahasa Malaysia dan Inggeris. Iwan juga dibawa mengunjungi pejabat akhbar dan juga melawat suasana kehidupan umat Islam di Wilayah Persekutuan, Selangor dan juga Kelantan.

Sebanyak lima siri tulisannya hasil lawatan ke Malaysia telah dimuatkan di dalam www.voa-islam.com di ruangan Malaysia.

0 comments:

Post a Comment